Expresionizmus v slovenskej literatúre medzivojnového obdobia je
kapitolou, ktorá dlhodobo čaká na svoje adekvátne prečítanie a
zhodnotenie. Staršie i novšie pokusy o uchopenie tohto fenoménu
nepriniesli také výsledky, ktoré by dali jednoznačnú a komplexnú
odpoveď na prítomnosť, povahu a podobu expresionizmu v kontexte
našej literatúry. Antológia, ktorú edične pripravila Dagmar
Kročanová, ide na to z opačnej strany: vracia sa späť k literárnym
textom, ktoré, koniec koncov, musia byť na začiatku akéhokoľvek
výskumu v tejto oblasti. Predkladaná antológia teda neponúka závery
a rozhrešenia, ale naopak, uvádza nás do širokého korpusu textov,
ktoré zastrešuje pojmom expresionizmu. Textová časť antológie je
rozčlenená na deväť tematických celkov, ktoré svojím výberom a
špecifikáciou dobre reprezentujú problémové a hodnotové okruhy
expresionizmu. Texty v jednotlivých blokoch sú radené
chronologicky, vďaka čomu vidieť akými modifikáciami a vývinom
prechádzali témy aj ich spracovanie a výraz od dvadsiatych cez
tridsiate až k štyridsiatym rokom 20. storočia. Editorka tak
vytvára akýsi model expresionistického „tridsaťročia“ (1918 – 1939
– 1945), v ktorom, na rozdiel od nemeckého literárneho
expresionizmu, nie je dominantou poézia (tá je vyslovene okrajová),
ale próza a dráma. S ohľadom na heterogénnu a extrémne
diferencovanú podobu dobovej literatúry predstavuje expresionizmus
jednu z viacerých tendencií, ktoré v rôznej intenzite, v rôznom
pomere a rôznym spôsobom prispeli k inovácii, dynamizácii a
modernizácii slovenskej literatúry po roku 1918.
Je ťažké nájsť samého seba a na svete je naozaj množstvo ľudí,
ktorí to nikdy nedokážu. Ally d'Apliese sa však rozhodne, že si
nenechá utiecť život pomedzi prsty. Je rozhodnutá zistiť, kým je, a
tak nasmeruje svoju cestu k mrazivému severu, dostala totiž
indíciu, aby jej hľadanie išlo ľahšie. Tou indíciou je životopis
nórskeho hudobného skladateľa, ktorý žil v 19. storočí. Po príchode
do Nórska ju okúzli hudobný svet, ktorý je s jej životom spojený
viac, ako doteraz tušila. Jej osud sa však začne rozmotávať až
vtedy, keď narazí na Annu Ladvik, nie príliš slávnu speváčku, ktorá
vystúpila v prvom predstavení Griegovej legendárnej hudby na motívy
Ibsenovho Peera Gynta. Až vďaka nej začne Ally rozumieť tomu, kým
vlastne je.
Stále hľadáte nejaké knihy on-line a už Vás nebaví prechádzať všetky e-shopy?
Nájdite všetky knihy, ktoré si chcete kúpiť. Pridajte si ich do košíka a nechajte nás, aby sme porovnali ceny a dostupnosť e-shopov s knihami a zobrazili Vám tie najvýhodnejšie ponuky!
Potom už stačí len prejsť do vybraného e-shopu a knihy si objednať...