Zmysel na ceste svedomia a cnosti

a nájsť najvýhodnejšiu cenu za celú objednávku
Knihu kúpite v 1 e-shope od 6,79 €

Ak sa vám po kliknutí na tlačidlo "Do obchodu" nezobrazí stránka knihy vo vybranom e-shope, je potrebné vypnúť AdBlock vo vašom prehliadači pre našu stránku. Návod na vypnutie je napríklad na adrese https://www.sme.sk/dok/20466299/ako-vypnut-adblock-na-sme-sk-whitelist.

Zmysel na ceste svedomia a cnosti kúpite na Gorila.sk
Gorila.sk
6,79 €
Skladom (dodanie do 14 dní)

Krátky popis
Verejnosti predkladané dielo obsahuje dve štúdie charakteru vedeckej monografie, ktoré sa, každá zo špecifického uhla pohľadu, zaoberajú relevanciou otázky zmyslu na ceste človeka životom. Prvá špecifikuje cestu svedomia, druhá ponúka pohľad na cestu cnosti. Obe štúdie sa na jednej strane dopĺňajú a vzájomne osvetľujú, na druhej strane ich spája spoločná tendencia zaoberať sa zmyslom nielen ako niečím, k čomu človek vo svojej slobode smeruje, ale súčasne ako niečím, čo sa človeku otvára ako dar, ako milosť. Nejde teda o jednostranné ľpenie na možnostiach človeka, ale o vyniknutie tvorivej sily Ducha Svätého, ktorý robí všetko novým. Obsah: Predhovor. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Človek ako osoba v dimenzii svedomia v prihliadnutí na kontext Amoris laetitia (Ivan Kútny) . . . . . . . . . . . 9 Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 1 Kontext a impostácia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 1.1 Danosti súvisiace s uchopením svedomia v Amoris laetitia . . . 17 1.2 Kontexty použitia pojmu svedomie v exhortácii. . . . . . . . . 21 1.3 Impostácia hermeneutického kľúča. . . . . . . . . . . . . . . 27 2 Tajomnosť svedomia a jeho špecifi ckosť vo vzťahovosti lásky . . . . . 34 2.1 Svedomie v prizme svetla cesty a zmyslu . . . . . . . . . . . . 42 2.2 Sprevádzanie a spoluformovanie svedomia na ceste . . . . . . . 47 Záver . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 Zoznam použitej literatúry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 Kauzalita cnosti ako cesty podľa Tomáša Akvinského (Andrea Blaščíková) . . . 63 Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 1 Kauzalita cnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 1.1 Teória štyroch príčin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 1.2 Predmetná defi nícia cnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 2 Formálna príčina cnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 2.1 Cnosť ako dobrý habitus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 2.2 Cnosť ako zdokonalenie bytia a konania . . . . . . . . . . . . 78 3 Materiálna príčina cnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 3.1 Myseľ ako subjekt cnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 3.2 Zmyslová žiadosť ako subjekt cnosti . . . . . . . . . . . . . . 85 4 Cieľová príčina cnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 4.1 Posledný cieľ a prostredné ciele vôle . . . . . . . . . . . . . . 91 4.2 Dve úrovne cieľovej príčiny cnosti . . . . . . . . . . . . . . . 95 5 Pôsobiaca príčina cnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 5.1 Získaná a vliata cnosť. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 5.2 Postupnosť na ceste cnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Záver . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Zoznam použitej literatúry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Doslov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 O autoroch . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Ivan Kútny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Andrea Blaščíková . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135

Zobraziť všetky knihy vydavateľa Universitas Tyrnaviensis - Facultas Theologica
Naše tipy


Myšlienky k sebe samému
Rímska ríša sa na vrchole svojho rozmachu dostávala do čoraz búrlivejších pomerov, keď bola napádaná rôznymi kmeňmi spoza vonkajších hraníc ríše a zároveň v jej vnútri vznikali rozpory medzi samotnými Rimanmi. Marcus Aurelius sa stal cisárom práve v takýchto pohnutých časoch. Väčšiu časť svojej vlády bol nútený prežiť medzi vojskom v odľahlých častiach ríše v bojoch za zachovanie jej celistvosti a v snahe usporiadať pomery po často vznikajúcich rozbrojoch. Životné skúsenosti počas mnohých takto prežitých rokov mu umožnili, aby si v neskoršom čase svojho života vytvoril ucelený pohľad na ľudské bytie a strasti s ním spojené. Je známy ako cisár, ktorý sa výrazne zaujímal o filozofiu, o poznanie ľudskej duše, pričom bol silným zástancom stoicizmu. Marca Aurelia preslávila jednak jeho výnimočná schopnosť udržiavať i počas problematických pomerov celistvosť ríše a riešiť zložité problémy, a tiež jeho filozofické dielo Myšlienky k sebe samému. Dielo napísal v posledných rokoch svojho života a začal ho písať na území Kvádov pri Hrone, teda na území dnešného Slovenska. V Myšlienkach zhŕňa svoje životné skúsenosti a s umiernenosťou sa ponára do úvah o podstate sveta a o jeho princípoch. Okrem vlastných názorov uvádza i množstvo myšlienok iných autorov, čo svedčí o jeho mimoriadne vysokej vzdelanosti. Myšlienky Marca Aurelia sú veľmi pôsobivé a je z nich zrejmé, že ich autor bol znamenitý muž, ktorý sa obdivuhodným spôsobom dokázal zamýšľať nad ľudskou existenciou. Publikáciu dopĺňa úvodná štúdia Miloslava Okála Život a dielo Marca Aurelia.