Slovenský výber zesejistiky, publicistiky
apríležitostnej tvorby Pétera Esterházyho vpreklade
Renáty Deákovej obsahuje texty, ktoré vznikli vrokoch 2003 až
2016 pri rozličných príležitostiach apre rôzne časopisy.
Niektoré boli pôvodne verejnými vystúpeniami na oficiálnych
podujatiach, iné publicisticky reagujú na konkrétne témy maďarského
spoločenského a intelektuálneho života, ale nájdeme tu aj
rozsiahlejšie analyticko-reflexívne eseje venované otázkam tvorby.
Esterházyho texty dokazujú, že ani postmoderný spisovateľ sa nemusí
bezvýhradne vzdať reflexie kultúrneho aspoločenského diania
askryť sa do bezpečnej záhrady estetickej
autonómieumenia. Slovenským čitateľom sú povedomé mnohé
otázky asituácie, sktorými sa v knihe vyrovnáva. Veď aj
unás je hovorenie oliteratúre spojené spolitikou,
ktorá všetkým preniká. Aj unás by sme mohli sledovať
apomenovať stratégie ametódy vylučovania jednotlivých
názorových skupín tými, ktorí si v národnej kultúre nárokujú na
reprezentatívne pozície. Samozrejme, pre Esterházyho ako človeka
postmodernej plurality akritika falošných autorít sú podobné
tendencie vďačným terčom demaskovania a ironizovania. Kniha vyšla
ako druhý zväzok stredoeurópskej esejistickej edície Dunaj. Péter
Esterházy (1950 2016) bol výraznou osobnosťou maďarskej literatúry,
predstaviteľom európskej postmoderny, ktorého diela boli ocenené
významnými literárnymi cenami doma aj v zahraničí a prekladajú sa
do mnohých jazykov. Debutoval vroku 1974 poviedkovým cyklom
Fancsikó a Pinta (orig. Fancsikó és Pinta). Veľký medzinárodný
úspech mu priniesol román Harmonia calestis (2000), vktorom
spracoval súvislosti medzi históriou Esterházyovcov a dejinami
Uhorska/Maďarska. Ktomuto postmodernému historickému románu
publikoval neskôr dodatok Opravené vydanie (Javított kiadás, 2002),
v ktorom sa na základe historických dokumentov vyrovnával
sudavačstvom svojho otca. Skúsenosti zo svojej choroby
zachytil v denníku vydanom pár mesiacov pred smrťou Pankreasník
(Hasnyálmirigynapló, 2016). Péter Esterházy písal aj eseje,
publicistické články a drámy (okrem iných aj divadelnú hru pre
bratislavské SND Mercedes Benz uvedenú v januári 2017).
V treťom diely série OUTLANDER sa dozvedáme, že Jamiemu Fraserovi
sa ani pri všetkej snahe nepodarilo zahynúť na bojisku pri
Cullodene. Nie je z toho nadšený. V dvadsiatom storočí je Claire
síce šokovaná z odhalenia, že Jamie prežil, ale rovnako je aj
nadšená. Spoznávame Jamieho príbeh, ako postupne plynie, keď sa
pokúša pozliepať život z čiastočiek svojej duše aj svojej krajiny,
ktoré zostali, a z Clairinho krátkeho opisu spoznáme uplynulých
dvadsať rokov po tom, čo ho opustila v Cullodene. Roger MacKenzie a
Brianna (Clairina a Jamieho dcéra) si k sebe nachádzajú cestu počas
spoločného pátrania útržkami minulosti a tvrdošijne hľadajú stopy
po Jamiem Fraserovi. Dokážu ho nájsť? A ak sa im to podarí, vráti
sa Claire k nemu? A ak sa vráti... čo bude potom? Úprimne? Asi by
bolo jednoduchšie opísať, čo sa nestalo, ako to, čo sa stalo.
Príbeh plynie od duchov Samhainu v Škótskej Vysočine až k uliciam a
nevestincom Edinburghu, k šírošírym diaľavám na mori a
dobrodružstvám v Západnej Indii. Kníhtlač, vlastizrada, vražda,
vúdú, čínsky fetišizmus nôh, únos, korytnačia polievka a mnoho
iného. Ale za tým všetkým stojí jediná Jamieho otázka: „Sassenach,
prijmeš ma takého, aký som, a riskneš všetko pre muža, ktorého si
kedysi poznala?“
Stále hľadáte nejaké knihy on-line a už Vás nebaví prechádzať všetky e-shopy?
Nájdite všetky knihy, ktoré si chcete kúpiť. Pridajte si ich do košíka a nechajte nás, aby sme porovnali ceny a dostupnosť e-shopov s knihami a zobrazili Vám tie najvýhodnejšie ponuky!
Potom už stačí len prejsť do vybraného e-shopu a knihy si objednať...