Akú pozíciu dnes vôbec dráma zastáva v hierarchii zložiek
divadelného výrazu? Súvisí to nejako s jej prekladanosťou? Odpoveď
na prvú otázku znie áno. V severských krajinách môžeme od
deväťdesiatych rokov 20. storočia pozorovať dokonca čosi, čo možno
označiť za boom škandinávskej dramatiky (hovoríme o priestore
nórskom, švédskom a dánskom, i keď medzi textami publikovanými v
tomto výbere je taktiež jedna hra autora z Faerských ostrovov,
ktoré sú autonómnym regiónom patriacim k Dánsku). Päť
novopreložených a v tomto výbere publikovaných drám predstavuje
pomerne široké spektrum súčasnej severskej dramatiky. Nejde o hry
súrodé. Zjednodušene by sa mohlo zdať, že Nóri holdujú experimentu,
Švédi politicky angažovaným textom, Dáni sa vyžívajú vmorbídnom
humore a Faerčania sú v súlade s predpokladom pomerne bizarní. Tak
to, pochopiteľne, nie je. Severská dráma bujnie a prekypuje
množstvom foriem a tém. Ak je pre ňu predsa len niečo
charakteristicke, je to zrejme vnútorná prázdnota postáv,
prameniaca z relatívne zaisteného bezpečného života obyvateľov
severu, ktorým akoby chýbalo autentické vzrušenie.
Matematika od autorskej dvojice Zuzana a Peter Bero je prvým
uceleným konceptom vyučovania matematiky na základnej škole. Na
Slovensku ojedinelý súbor učebníc a pracovných zošitov od jedného
autorského kolektívu pre prvú až deviatu triedu spracovaný v
modernej grafickej úprave. Učebnice aj pracovné zošity sú
spracované podľa inovovaného ŠVP platného od septembra 2015. Tieto
texty podporujú riadené aktívne učenie, pri ktorom je hlavný dôraz
kladený na prácu žiakov a pri ktorom je učiteľ inšpirátorom a
organizátorom diania v triede (metóda R.A.U.) tak, aby žiakov aj
učiteľa práca bavila. Sú napísané tak, aby ich mohli používať
všetci žiaci, bez ohľadu na ich predpoklady pre matematiku.
Prezentujú matematiku pre každého, môžu podľa nich pracovať výborní
žiaci, ale aj žiaci, ktorým matematika robí ťažkosti. Učebné texty
berú do úvahy, že rôzni žiaci preferujú rôzne spôsoby vytvárania
poznatkov (vizuálne, auditívne, kinesteticky...). Používajú jasný a
jednoduchý jazyk, ktorý je blízky súčasnej generácii detí. Učebné
texty obsahujú množstvo rôznorodých úloh tak, aby učiteľ nemusel
vyhľadávať ďalšie zdroje. V každej téme úlohy od najjednoduchších
až po veľmi zložité, tak aby učiteľ mohol diferencovať prácu v
triede. Je v nich veľmi veľa projektov, či už čisto matematických,
alebo začleňujúcich do vyučovania matematiky prierezové témy.
Učebnice a pracovné zošity systematicky a dlhodobo pripravujú
žiakov na Testovanie 5 a Testovanie 9. Sú vhodné aj pre nižšie
ročníky osemročných gymnázií.
Stále hľadáte nejaké knihy on-line a už Vás nebaví prechádzať všetky e-shopy?
Nájdite všetky knihy, ktoré si chcete kúpiť. Pridajte si ich do košíka a nechajte nás, aby sme porovnali ceny a dostupnosť e-shopov s knihami a zobrazili Vám tie najvýhodnejšie ponuky!
Potom už stačí len prejsť do vybraného e-shopu a knihy si objednať...