Reč a jazyk v škole
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
4,28 €
Panta Rhei
4,28 €
Skladom
(odoslanie ihneď)
Krátky popis
Cieľom publikácie Reč a jazyk v škole je ponúknuť učiteľom, ako aj
adeptom učiteľského povolania pohľad na jazykovú výchovu v
predprimárnej edukácii a na jazykové vzdelávanie a slohovú výchovu
v školskom prostredí nie z pozícií tradičného opisu metód a
postupov, ako tomu bolo v minulosti, ale z aspektu kognície, t. j.
vedy, ktorá pristupuje k interpretácii mnohých ľudských aktivít
tak, že ich odvodzuje (aspoň čiastočne) zo samotnej podstaty
rozumových procesov a poznávacích aktivít. Tematicky je relatívne
samostatná prvá kapitola, ktorá prináša identifikáciu predmetu
slovenský jazyk a literárna výchova v súčasnej škole, pričom sa
zameriava prevažne na jazykovú zložku tohto predmetu. Ide o
priblíženie základných kvalít, postupov a cieľov, ktoré sú
vymedzené v školských dokumentoch a zodpovedajú stratégii
Ministerstva školstva SR v intenciách obsahovej a metodickej
prestavby školstva. Základné požiadavky, ktoré sú kladené na náš
vzdelávací systém, v tomto prípade vo vzdelávaní materinského
jazyka, by mali poznať študenti, budúci učitelia slovenčiny, už v
procese svojej profesionálnej prípravy. Ďalšie kapitoly majú
vzájomnú kontinuitu, pretože obsahovo reflektujú isté vývinové
štádiá reči a komunikačných kompetencií. Zámerne sme neurobili
ostrú hranicu vo vnútri obsahu publikácie podľa toho, ktorá časť
patrí do pozornosti učiteľov elementaristov a ktorá do pozornosti
učiteľov špecializujúcich sa na vzdelávanie starších žiakov, resp.
študentov stredných škôl. Urobili sme tak preto, že obe skupiny
učiteľov by mali poznať tak východiská a zákonitosti, stojace na
začiatku utvárania komunikačných kompetencií, ako aj ich tendencie
smerovania do dospelosti, rešpektujúc fakt, že kompetencia je
celoživotne sa utvárajúca zručnosť. V texte publikácie prinášame
ukážky textov, na ktorých demonštrujeme alebo vývinovo
determinované javy v reči a komunikácii, alebo ich používame ako
argumentačný materiál. Ukážky žiackych prác sú prejavom ich
mentálnych modelov predovšetkým čo do kvality textu, v ktorom
prevláda raz ikonickosť ako výrazová kategória, inokedy
operatívnosť ako výrazová kategória. Obsah publikácie by mohol
zaujať aj rodičov, ktorí majú vážnejší záujem o vzdelávanie a
napredovanie svojich detí a chcú porozumieť vzťahom medzi rečou a
myslením, resp. textom a myslením.