While Alfred North Whitehead did not dedicate any books or articles
to aesthetics specifically, aesthetic motifs permeate his entire
philosophical opus. Despite this, aestheticians have devoted little
attention to Whitehead; most attempts to reconstruct Whitehead’s
aesthetics have come from process philosophers, and even in that
context aesthetics has never occupied a central position. In this
book, four scholars of aesthetics provide another angle from which
Whiteheadian aesthetics might be reconstructed. Paying special
attention to the notion of aesthetic experience, the authors
analyze abstraction versus concreteness, immediacy vs. mediation,
and aesthetic contextualism vs. aesthetic isolationism. For their
interpretation of Whiteheadian aesthetics, the concepts of
creativity and rhythm are crucial. Using these concepts, the book
interprets the motif of the processes by which experience is
harmonized, the sensation of the quality of the whole, and
directedness towards novelty. The first chapter introduces
Whitehead’s philosophical method of descriptive generalization.
This method assumes that every philosophical system is based on a
particular entry point. We show that for Whitehead this entry point
was aesthetics. Chapter Two compares Whitehead and Dewey’s
philosophies to show that both viewed aesthetic experience in terms
of complex rhythms; this helps us better understand the differences
and the continuities between everyday experience and art. Chapter
Three compares Whitehead’s ideas with those of Henri Bergson,
showing the way art reveals the form of immediate experience and
how the aesthetic experience of art relates to truth. The final
chapter details the processes that constitute aesthetic experience
in a narrower sense, analyzing aesthetic experience from the
perspective of the types of abstractive processes it involves and
the complex types of experience it produces.
Rímska ríša sa na vrchole svojho rozmachu dostávala do čoraz
búrlivejších pomerov, keď bola napádaná rôznymi kmeňmi spoza
vonkajších hraníc ríše a zároveň v jej vnútri vznikali rozpory
medzi samotnými Rimanmi. Marcus Aurelius sa stal cisárom práve v
takýchto pohnutých časoch. Väčšiu časť svojej vlády bol nútený
prežiť medzi vojskom v odľahlých častiach ríše v bojoch za
zachovanie jej celistvosti a v snahe usporiadať pomery po často
vznikajúcich rozbrojoch. Životné skúsenosti počas mnohých takto
prežitých rokov mu umožnili, aby si v neskoršom čase svojho života
vytvoril ucelený pohľad na ľudské bytie a strasti s ním spojené. Je
známy ako cisár, ktorý sa výrazne zaujímal o filozofiu, o poznanie
ľudskej duše, pričom bol silným zástancom stoicizmu. Marca Aurelia
preslávila jednak jeho výnimočná schopnosť udržiavať i počas
problematických pomerov celistvosť ríše a riešiť zložité problémy,
a tiež jeho filozofické dielo Myšlienky k sebe samému. Dielo
napísal v posledných rokoch svojho života a začal ho písať na území
Kvádov pri Hrone, teda na území dnešného Slovenska. V Myšlienkach
zhŕňa svoje životné skúsenosti a s umiernenosťou sa ponára do úvah
o podstate sveta a o jeho princípoch. Okrem vlastných názorov
uvádza i množstvo myšlienok iných autorov, čo svedčí o jeho
mimoriadne vysokej vzdelanosti. Myšlienky Marca Aurelia sú veľmi
pôsobivé a je z nich zrejmé, že ich autor bol znamenitý muž, ktorý
sa obdivuhodným spôsobom dokázal zamýšľať nad ľudskou existenciou.
Publikáciu dopĺňa úvodná štúdia Miloslava Okála Život a dielo Marca
Aurelia.
Stále hľadáte nejaké knihy on-line a už Vás nebaví prechádzať všetky e-shopy?
Nájdite všetky knihy, ktoré si chcete kúpiť. Pridajte si ich do košíka a nechajte nás, aby sme porovnali ceny a dostupnosť e-shopov s knihami a zobrazili Vám tie najvýhodnejšie ponuky!
Potom už stačí len prejsť do vybraného e-shopu a knihy si objednať...