Príbehy 20. storočia - Rómovia. Identita a kultúra
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
7,60 €
Knihyprekazdeho.sk
7,60 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Rómska skúsenosť je aj naša skúsenosť O rómskej identite sa na
Slovensku hovorí málo – a ak áno, často zjednodušene, skratkovito,
cez stereotypy alebo predsudky. A predsa: rómska kultúra, jazyk,
skúsenosť a pamäť sú súčasťou našich spoločných dejín. Rómovia nie
sú „tí druhí“. Sú to naši susedia, kolegyne, študenti, autorky,
pamätníci – a najmä ľudia s vlastným hlasom, ktorí si zaslúžia byť
vypočutí.. V aktuálnom čísle časopisu Príbehy 20. storočia otvárame
túto tému cez príbehy jednotlivcov aj celých komunít. Neprinášame
len bolesť a krivdy – ale aj odolnosť, dôstojnosť a tvorivosť. A
kladieme si pritom otázku: čo vlastne znamená byť spravodlivou
spoločnosťou? Rómska identita nie je len rómska otázka. Nie je
okrajovou témou – je zrkadlom našej schopnosti byť spravodlivou
spoločnosťou. Pretože zmena sa začína, keď prestaneme hovoriť „oni“
a začneme hovoriť „my“. Je obrazom toho, či vieme hovoriť o
spravodlivosti nie ako o ideáli – ale ako o každodennej praxi. V
časopise nájdete: •Text Pala Lacka o tom, ako sa životy Rómov v
bývalom Československu nemenili ani s režimami – vždy boli tlačení
na okraj, zbavení práv, obmedzovaní a zabúdaní. •Silnú reportáž
Jána Púčeka o masovej poprave Rómov v Dubnici nad Váhom v roku 1945
– a o tom, prečo na mieste tejto tragédie dodnes nie je dôstojný
pamätník. •Skúsenosť Juraja Hipša o budovaní dôvery v školách, kde
rozdiely nezmiznú nariadením, ale každodenným ľudským kontaktom.
•Text jazykovedkyne Jaroslavy Rusinkovej, ktorá ukazuje, že slová
ako „Cigán“ či „Róm“ nie sú len pomenovania – ale aj nástroje moci,
predsudkov a identity. •Rozhovor s Janou Luptákovou, jednou z
prvých rómskych učiteliek na Slovensku, o sile vzdelania, o
prekonávaní predsudkov – a o tom, prečo sa spoločnosť obáva
vzdelaných rómskych žien. •Príbehy pamätníkov a pamätníčok, ktoré
by nemali ostať zabudnuté a metodické listy pre školy, praktické
materiály pre učiteľov a žiakov, ktoré pomáhajú preniesť tému
rómskej identity do škôl a do diskusií. Umožňujú otvoriť citlivé
otázky bezpečne a zrozumiteľne, ponúkajú námety na prácu s textami,
diskusie aj tvorivé aktivity. Sú výborným nástrojom, ako prepájať
minulosť s prítomnosťou a empatiu s vedomosťami. Prvé číslo ročníka
2025 ilustroval Matúš Maťátko