Henry Ford, zakladateľ jednej z najúspešnejších automobilových
značiek na svete Ford Motor Company svoju životopisnú knihu Môj
život a dielo uverejnil už v roku 1922, teda rovných 5 rokov pred
ukončením výroby legendárneho Modelu T. Viac ako spomienky na svoj
život v nej však zhrnul svoje videnie automobilovej výroby na
úsvite motoristickej éry. Pri jej písaní mu pomáhal Samuel
Crowther. Ford sa vo svojich ohliadnutiach do minulosti zamýšľa nad
akousi filozofiou modernej priemyselnej výroby, poslaním (nielen)
automobilového výrobcu a vôbec priemyselníka. Jeho inovátorský
postoj vychádzal zo štyroch hlavných princípov, ktorých sa
pridržiaval po celý život: 1. Nebáť sa budúcnosti 2. Nevšímať si
konkurenciu 3. Uprednostňovať služby pred ziskom 4. Výrobu chápať
ako proces férového nakupovania materiálov a ich pretváranie na
spotrebný tovar, ktorý sa má následne distribuovať zákazníkom.
Fordove novátorské postupy sa stali predmetom abecedy každého
manažéra v prvej polovici 20. storočia, no ani dnes, v predvečer
100. výročia od ich vyjdenia, nestrácajú na originalite a miestami
na aktuálnosti. Ford sa totiž ukázal ako nefalšovaný vizionár,
obdivuhodný stratég a prezieravý človek, a to i napriek chabému
vzdelaniu. Málokto vie, že súčasný päťdňový pracovný týždeň
zaviedol práve Henry Ford spolu so zníženým pracovným časom,
nehovoriac o rôznych iných sociálnych vymoženostiach pre vlastných
pracovníkov, zavedení montážnej linky či metodiky JIT
(Just-in-Time). Henry Martin Ford (1863 1947) patril k priekopníkom
automobilového priemyslu. Stál a najväčšou mierou sa podieľal na
ranej motorizácii Spojených štátov amerických. Zavedením pásovej
výroby zrevolucionizoval poňatie automobilovej výroby. Jeho
progresívne myslenie v oblasti výroby sa prejavilo aj zavádzaním
prevratných sociálnych programov pre vlastných zamestnancov,
ktorých zároveň podnecoval k inovatívnosti. Ako syn farmárov sa
odmietol podvoliť osudu farmára a radšej ako šestnásťročný opustil
domov. Vyučil sa na zámočníka. Najskôr pracoval v známej americkej
firme Westinghouse, neskôr sa vypracoval na hlavného inžiniera vo
firme slávneho amerického vynálezcu Thomasa Alvu Edisona. Fordovým
najväčším snom však bolo skonštruovať lacný automobil, ktorý si
bude môcť dovoliť každá priemerná americká rodina. Za týmto účelom
založil spoločnosť Ford Motor Company. Na začiatku 20. storočia
uzrel svetlo sveta legendárny Model T, ktorý sa predával za menej
než 1 000 dolárov. Za necelých 20 rokov jeho výroby z montážnej
linky zišlo viac než 15 miliónov kusov. Ford sa postupne stal
lídrom na americkom automobilovom trhu s podielom prevyšujúcim 50
%. S nástupom fašizmu však Ford prejavil aj svoju kontroverznú
tvár. Ako neústupný antisemita podporoval Hitlera v jeho ceste k
európskej hegemónii. Zo ziskov z nemeckej filiálky dokonca
financoval NSDAP. Po vstupe USA do druhej svetovej vojny však od
podpory Hitlera upustil, a naopak, významnou mierou sa podieľal na
výrobe bombardérov pre americkú armádu. Po jeho smrti spoločnosť
Ford Motor Company prevzal jeho vnuk Henry II.
Vývoj ceny
Aktuálna Ø cena knihy Môj život a dielo- je 14,26 €
BUBNY JESENE je v poradí štvrtá kniha zo série OUTLANDER. Claire a
Jamie spolu s Jamieho synovcom Ianom nachádzajú v kolónii Severná
Karolína miesto, kde by sa usadili. Hľadajú spôsob, ako neprekročiť
nebezpečnú hranicu medzi patronátom guvernéra Tryona a Clairiným
poznaním nadchádzajúcej revolúcie v Amerike, ale aj medzi pomocou
Jamieho tety Jocasty, poslednej z klanu MacKenzieovcov
(„MacKenzieovci sú šarmantní ako škovránky v poli, ale aj prefíkaní
ako líšky.“) a nežiaducimi záväzkami v podobe otrokov na jej
plantáži. Keď nájdu miesto v horách a postavia si svoj prvý zrub,
ich novonadobudnutý život je síce šťastný, ale aj s príchuťou
trpkosti pri spomienke na Briannu – dcéru, ktorú Claire opustila a
Jamie nikdy neuvidí. Aj Brianna neustále premýšľa o svojich
rodičoch. V historických záznamoch objaví nebezpečnú informáciu –
správu o vypuknutí požiaru na Fraserovej holi. Základná dilema
cestovateľov v čase sa objavuje opäť: Môžeme meniť minulosť? Ak
áno... za akú cenu? Roger MacKenzie našiel rovnaké oznámenie v
novinách a rozhodol sa Brianne o ňom nepovedať. Nechcel, aby
riskovala svoj život pre niečo, čo sa nedá zmeniť. Ani ona sa mu
nezdôverí, ale poštou mu doručia Briannine škatule s osobnými
vecami a rodinnými rozpomienkami s lístkom, na ktorom je napísané:
„Každý potrebuje históriu. Toto je moja história. Prosím ťa,
postaraj sa o ňu, kým sa nevrátim.“ Vtedy sa Roger prikláňa k
myšlienke, že správu v novinách našla aj ona. Roger nasleduje
Briannu do minulosti, kam sa vybrala pátrať po svojich rodičoch,
aby sa pokúsila zachrániť ich životy. Keď zistí, že odplávala do
Ameriky, sám nasadne na loď, na ktorej je kapitánom Stephen Bonnet.
Ako funguje cestovanie v čase? Kto dokáže prejsť časovou trhlinou a
ako? Aké sú riziká cestovania v čase? A tí, ktorí môžu cestovať v
čase, prečo sú ochotní všetko riskovať? Len a len pre lásku.
Preklad: Zuzana Filadelfi „Výnimočný.” – Minneapolis Star Tribune
„Excelentný.” – Rocky Mountain News „Trhák.” – The Wall Street
Journal „Vynikajúci román... Nervydrásajúca výprava v čase a
priestore plná nezodpovedaných otázok.” – Publishers Weekly
Stále hľadáte nejaké knihy on-line a už Vás nebaví prechádzať všetky e-shopy?
Nájdite všetky knihy, ktoré si chcete kúpiť. Pridajte si ich do košíka a nechajte nás, aby sme porovnali ceny a dostupnosť e-shopov s knihami a zobrazili Vám tie najvýhodnejšie ponuky!
Potom už stačí len prejsť do vybraného e-shopu a knihy si objednať...