Na konci 17. storočia sa Kráľovské Uhorsko zmietalo v
protihabsburgskom povstaní. Bolo reakciou na tvrdé represie proti
protestantom, ktoré presadzoval panovník po potlačení Vešeléniho
sprisahania. Na čelo povstalcov - kurucov bol zvolený Imrich
Tököli, ktorého životné osudy sú úzko spojené s bojom o náboženskú
slobodu a obnovenie krajinských zákonov. Cesta k uskutočneniu tohto
cieľa bola sprevádzaná množstvom bojových stretov. Nakoniec kurucké
vojsko podporované tureckými oddielmi obsadilo veľkú časť Uhorska,
a Imrich Tököli bol vyhlásený za „Uhorského kráľa“. Na sneme v
Košiciach prijal titul „Knieža časti Uhorska“. Aj v osobnom živote
sa mu darilo, oženil sa s Helenou Zrínskou vdovou po Františkovi I.
Rákocim. Sultán Mehmed IV. sa rozhodol dobyť Viedeň. No neuspel.
Utrpel zdrvujúcu porážku, ktorá bola začiatkom dlhej vojny a
priniesla oslobodenie Uhorska spod osmanskej nadvlády. Do týchto
udalostí zasiahol varadínsky paša, ktorý zradne zajal Tököliho za
čo sa kuruci chceli krvavo pomstiť a hromadne vstupovali do
kráľovskej armády a bojovali proti Turkom. Tököliho prepustili, ale
rozklad kuruckého hnutia sa už nedal zvrátiť. Panovník účastníkom
odboja udelil milosť, no aj tak mnoho z nich bolo potrestaných.
Najhoršie dopadli obete tzv. Prešovských jatiek. Tököliho
kniežatstvo bolo obsadené žoldniermi Leopolda I. okrem Mukačevského
hradu, ktorý bránila jeho manželka Helena. Nakoniec neuspela a
panovníkom bola odsúdená na celoživotný pobyt za múrmi kláštora.
Imrich Tököli, ešte nejaký čas bol v tureckých službách. Nakoniec
odišiel na majetok, ktorý mu daroval sultán na pobreží Egejského
mora neďaleko Izmiru. Tu bol v bezpečí, ale pod podmienkou, že ho
nikdy neopustí. Dopraje osud pani Helene a Imrichovi, že sa ešte
stretnú? Ktohovie?
Matematika od autorskej dvojice Zuzana a Peter Bero je prvým
uceleným konceptom vyučovania matematiky na základnej škole. Na
Slovensku ojedinelý súbor učebníc a pracovných zošitov od jedného
autorského kolektívu pre prvú až deviatu triedu spracovaný v
modernej grafickej úprave. Učebnice aj pracovné zošity sú
spracované podľa inovovaného ŠVP platného od septembra 2015. Tieto
texty podporujú riadené aktívne učenie, pri ktorom je hlavný dôraz
kladený na prácu žiakov a pri ktorom je učiteľ inšpirátorom a
organizátorom diania v triede (metóda R.A.U.) tak, aby žiakov aj
učiteľa práca bavila. Sú napísané tak, aby ich mohli používať
všetci žiaci, bez ohľadu na ich predpoklady pre matematiku.
Prezentujú matematiku pre každého, môžu podľa nich pracovať výborní
žiaci, ale aj žiaci, ktorým matematika robí ťažkosti. Učebné texty
berú do úvahy, že rôzni žiaci preferujú rôzne spôsoby vytvárania
poznatkov (vizuálne, auditívne, kinesteticky...). Používajú jasný a
jednoduchý jazyk, ktorý je blízky súčasnej generácii detí. Učebné
texty obsahujú množstvo rôznorodých úloh tak, aby učiteľ nemusel
vyhľadávať ďalšie zdroje. V každej téme úlohy od najjednoduchších
až po veľmi zložité, tak aby učiteľ mohol diferencovať prácu v
triede. Je v nich veľmi veľa projektov, či už čisto matematických,
alebo začleňujúcich do vyučovania matematiky prierezové témy.
Učebnice a pracovné zošity systematicky a dlhodobo pripravujú
žiakov na Testovanie 5 a Testovanie 9. Sú vhodné aj pre nižšie
ročníky osemročných gymnázií.
Stále hľadáte nejaké knihy on-line a už Vás nebaví prechádzať všetky e-shopy?
Nájdite všetky knihy, ktoré si chcete kúpiť. Pridajte si ich do košíka a nechajte nás, aby sme porovnali ceny a dostupnosť e-shopov s knihami a zobrazili Vám tie najvýhodnejšie ponuky!
Potom už stačí len prejsť do vybraného e-shopu a knihy si objednať...