Kniha má viac vrstiev. Obracia sa jednak na vedecky náročného a v
problematike školstva zorientovaného akademika, jednak na čitateľa
praktika spomedzi učiteľov, riaditeľov škôl a reprezentantov
inštitúcií, ktoré majú čo do činenia s tvorbou a hodnotením
vzdelávacích politík a školských praxí.Autor referuje o kľúčových
filozofických a psychologických zdôvodneniach vzťahového charakteru
človeka, aby napokon ponúkol ich syntézu v paradigme dialogického
antropologického princípu a definoval úrovne kvality dobrého
medziľudského vzťahu. Tento základný koncept v druhej časti
aplikačne využíva a skrze neho podrobne popisuje štyri vzťahotvorné
hodnoty, ktoré sú nevyhnutné pre skutočnú reformu či dokonca
redizajn vzdelávania na slovenských školách: dôveru, proaktivitu,
dialogický princíp a múdrosť prejavujúcu sa neustálou sebareflexiou
a sebaobnovou. Tému hodnôt a vzťahov tak prepája s konkrétnymi
modelmi fungovania školy, vyučovania a ďalšieho profesijného rastu
učiteľov profesijnými učiacimi sa komunitami, konkrétne modelmi,
akými sú lesson study, learning study či didaktické reflektívne
komunity. Prichádza až k súvislostiam edukačného a
architektonického dizajnu školy. V prehľadovej kapitole ukazuje
silné väzby medzi školskou úspešnosťou a kvalitou vzťahov v škole.
V tretej časti kniha prináša prehľad prístupov a modelov výchovy
charakteru z hľadiska ich základných konceptuálnych východísk, teda
základnú orientáciu, ktorá v česko-slovenskom vedeckom priestore
doposiaľ realizovaná nebola. Ide o tri prúdy: deontologické
(kohlbergiánske) prístupy, prístupy na báze etiky cnosti (výchova k
cnostiam) a odmoralizované prístupy (psychosociálne tréningy).
Napokon autor referuje o aktuálnych výskumných zisteniach na poli
etickej výchovy a vývinu prosociálneho správania detí a mladých
ľudí, s dôrazom na longitudinálny projekt realizovaný Katedrou
pedagogických štúdií na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity.
Na záver formuluje výzvy pre ďalší rozvoj predmetu etická výchova,
ale tiež celostných edukačných dizajnov škôl.
Vývoj ceny
Aktuálna Ø cena knihy Hodnoty, vzťahy a škola - Martin Brestovanský je 20,72 €
Rímska ríša sa na vrchole svojho rozmachu dostávala do čoraz
búrlivejších pomerov, keď bola napádaná rôznymi kmeňmi spoza
vonkajších hraníc ríše a zároveň v jej vnútri vznikali rozpory
medzi samotnými Rimanmi. Marcus Aurelius sa stal cisárom práve v
takýchto pohnutých časoch. Väčšiu časť svojej vlády bol nútený
prežiť medzi vojskom v odľahlých častiach ríše v bojoch za
zachovanie jej celistvosti a v snahe usporiadať pomery po často
vznikajúcich rozbrojoch. Životné skúsenosti počas mnohých takto
prežitých rokov mu umožnili, aby si v neskoršom čase svojho života
vytvoril ucelený pohľad na ľudské bytie a strasti s ním spojené. Je
známy ako cisár, ktorý sa výrazne zaujímal o filozofiu, o poznanie
ľudskej duše, pričom bol silným zástancom stoicizmu. Marca Aurelia
preslávila jednak jeho výnimočná schopnosť udržiavať i počas
problematických pomerov celistvosť ríše a riešiť zložité problémy,
a tiež jeho filozofické dielo Myšlienky k sebe samému. Dielo
napísal v posledných rokoch svojho života a začal ho písať na území
Kvádov pri Hrone, teda na území dnešného Slovenska. V Myšlienkach
zhŕňa svoje životné skúsenosti a s umiernenosťou sa ponára do úvah
o podstate sveta a o jeho princípoch. Okrem vlastných názorov
uvádza i množstvo myšlienok iných autorov, čo svedčí o jeho
mimoriadne vysokej vzdelanosti. Myšlienky Marca Aurelia sú veľmi
pôsobivé a je z nich zrejmé, že ich autor bol znamenitý muž, ktorý
sa obdivuhodným spôsobom dokázal zamýšľať nad ľudskou existenciou.
Publikáciu dopĺňa úvodná štúdia Miloslava Okála Život a dielo Marca
Aurelia.
Stále hľadáte nejaké knihy on-line a už Vás nebaví prechádzať všetky e-shopy?
Nájdite všetky knihy, ktoré si chcete kúpiť. Pridajte si ich do košíka a nechajte nás, aby sme porovnali ceny a dostupnosť e-shopov s knihami a zobrazili Vám tie najvýhodnejšie ponuky!
Potom už stačí len prejsť do vybraného e-shopu a knihy si objednať...