Slovenský historik Ľubomír Lipták vyslovil tézu, že dvadsiate
storočie trvalo pre Slovensko viac ako 100 rokov, pretože viaceré
významné historické javy (späté predovšetkým s modernizáciou) na
Slovensku začali pôsobiť už v 19. storočí. Naproti tomu anglický
historik Eric Hobsbawm hovorí o krátkom 20. storočí a ohraničuje ho
na začiatku prvou svetovou vojnou a na konci pádom komunistických
režimov. Dvadsiate storočie sa samozrejme dá vďaka imaginácii
historikov a podľa aspektov, na ktoré kladú dôraz, virtuálne
predlžovať či skracovať, prípadne presúvať v čase. Ak sa však na
slovenské 20. storočie budeme pozerať cez optiku dejín
spoločenských ideí, tak sa nám javí, že trvalo presne sto rokov,
alebo prinajmenšom (pretože od jeho konca ešte nemáme potrebný
odstup), že začalo na prelome 19. a 20. storočia. Približne odvtedy
je na Slovensku nepretržite živý, raz zjavný a inokedy latentný,
ale vždy do značnej miery určujúci konflikt medzi
liberálnodemokratickými a konzervatívnymi myšlienkami.Tento
konflikt vyprovokovala na prelome 19. a 20. storočia mladá
slovenská inteligencia, ktorá pod vplyvom českého filozofa a
sociológa T. G. Masaryka začala na Slovensku propagovať moderné
ideové vplyvy s cieľom modernizovať slovenskú spoločnosť.
Nástrojom, komunikačným prostriedkom a neskôr i symbolom sa jej
stal časopis Hlas, ktorý vychádzal v neveľkom náklade (spočiatku
700 – 800, neskôr už iba 200 exemplárov) v rokoch 1898 – 1904.
Vedľajším produktom hlasistického modernizačného projektu bola i
propagácia sociológie ako modernej empirickej vedy o spoločnosti,
ktorá má slúžiť pokroku a predovšetkým národnoemancipačným snahám
slovenského národa. I preto hlasisti v tomto období najviac
pozornosti venovali tzv. národnej otázke, komplexu spoločenských,
ekonomických a kultúrnych problémov spätých s postavením Slovenska
vo vtedajšom Uhorsku. Hlasistická koncepcia národa nesie výrazné
znaky sociologického uvažovania. I preto možno hlasistov označiť i
za zakladateľov sociológie národa na Slovensku.Sociológia bola pre
hlasistov iba nástrojom na poznanie a pretvorenie spoločnosti a jej
rozvoj nebol pre nich prioritným cieľom. Hlasisti však vytvárali
dôležité predpoklady pre vznik sociológie na Slovensku a ich pohľad
na spoločnosť znamenal veľmi dôležitý gnozeologický obrat v
dejinách slovenského spoločenskovedného myslenia. Spoločnosť sa pre
hlasistov a ich sociologický prístup stala empiricky skúmateľnou a
najmä ovplyvniteľnou entitou s vlastnými zákonitosťami vývoja.
Hlasistické sociologizovanie bolo eklektické a dajú sa v ňom okrem
pôsobenia T. G. Masaryka odhaliť i vplyvy ďalších sociologických
klasikov. Vystúpenie hlasistov bolo preto pre začiatky
sociologického myslenia na Slovensku kľúčové. Hlasisti tu ako prví
propagovali sociológiu ako modernú empirickú vedu o spoločnosti,
študovali diela a koncepcie významných sociologických osobností a v
svojom programe sa s nimi snažili tvorivo pracovať. Z tohto
hľadiska sa zdá byť hlasistický prínos k rozvoju sociológie na
Slovensku dodnes nedocenený.
Vývoj ceny
Aktuálna Ø cena knihy Hlasistické hnutie: národ a sociológia - Robert Klobucký je 7,60 €
Rímska ríša sa na vrchole svojho rozmachu dostávala do čoraz
búrlivejších pomerov, keď bola napádaná rôznymi kmeňmi spoza
vonkajších hraníc ríše a zároveň v jej vnútri vznikali rozpory
medzi samotnými Rimanmi. Marcus Aurelius sa stal cisárom práve v
takýchto pohnutých časoch. Väčšiu časť svojej vlády bol nútený
prežiť medzi vojskom v odľahlých častiach ríše v bojoch za
zachovanie jej celistvosti a v snahe usporiadať pomery po často
vznikajúcich rozbrojoch. Životné skúsenosti počas mnohých takto
prežitých rokov mu umožnili, aby si v neskoršom čase svojho života
vytvoril ucelený pohľad na ľudské bytie a strasti s ním spojené. Je
známy ako cisár, ktorý sa výrazne zaujímal o filozofiu, o poznanie
ľudskej duše, pričom bol silným zástancom stoicizmu. Marca Aurelia
preslávila jednak jeho výnimočná schopnosť udržiavať i počas
problematických pomerov celistvosť ríše a riešiť zložité problémy,
a tiež jeho filozofické dielo Myšlienky k sebe samému. Dielo
napísal v posledných rokoch svojho života a začal ho písať na území
Kvádov pri Hrone, teda na území dnešného Slovenska. V Myšlienkach
zhŕňa svoje životné skúsenosti a s umiernenosťou sa ponára do úvah
o podstate sveta a o jeho princípoch. Okrem vlastných názorov
uvádza i množstvo myšlienok iných autorov, čo svedčí o jeho
mimoriadne vysokej vzdelanosti. Myšlienky Marca Aurelia sú veľmi
pôsobivé a je z nich zrejmé, že ich autor bol znamenitý muž, ktorý
sa obdivuhodným spôsobom dokázal zamýšľať nad ľudskou existenciou.
Publikáciu dopĺňa úvodná štúdia Miloslava Okála Život a dielo Marca
Aurelia.
Stále hľadáte nejaké knihy on-line a už Vás nebaví prechádzať všetky e-shopy?
Nájdite všetky knihy, ktoré si chcete kúpiť. Pridajte si ich do košíka a nechajte nás, aby sme porovnali ceny a dostupnosť e-shopov s knihami a zobrazili Vám tie najvýhodnejšie ponuky!
Potom už stačí len prejsť do vybraného e-shopu a knihy si objednať...