Divadelné letopisy mesta Cassa, Caschau, Kassa, Košice
Knihu kúpite v
2 e-shopoch
od
37,91 €
Panta Rhei
37,91 €
Skladom
(odoslanie ihneď)
Knihyprekazdeho.sk
37,91 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
V prvom vydaní knihy sa autor sústredil na počiatky nemeckého a
maďarského divadla v meste (1557 – 1918), na vznik československého
štátu a na formovanie základov slovenského profesionálneho divadla
v partnerstve s českým divadlom (1918 - 1938). Od stredoveku po rok
1945 sleduje významné udalosti v histórii mesta, ale aj historické
premeny v európskom rámci. V historickom a spoločenskom vývine sa
kontakty nemeckého, maďarského, českého a slovenského divadla
vyrovnávali s viacerými obmedzeniami a problémami. Každé spomedzi
nich sledovalo svoje záujmy a vlastné národné priority, ktoré často
prevyšovali umelecké ambície. Na tomto stave sa podieľali
obyvatelia mesta, ktorí uprednostňovali svoj aktuálny národný
status. Na počiatku v rakúsko-uhorskom, po vyrovnaní v uhorskom
formáte, no ani v potrianonskej úprave územného usporiadania štátov
sa priority vo svojej podstate zásadne nezmenili. V lokálnych
pomeroch išlo o to, aby na počiatku dve, neskôr tri národné
spoločnosti mohli spoločne využívať divadelný dom v meste s
dohodnutým domácim poriadkom. Týmto spôsobom sa formovala
multikultúrna koexistencia, nie ako potreba, ale nutnosť. Autor
Divadelných letopisov v ich rozšírenom vydaní na roky 1945 - 2017
rekonštruuje a interpretuje proces profilovania slovenského
profesionálneho divadla, jeho udomácnenie sa v meste, ktoré sa
vrátilo na geopolitickú mapu predvojnovej ČSR. V podmienkach, aké
sa utvárali pre kultúru v Československej republike, bez
niekdajších obštrukcií a zápasov o holú existenciu, nastal čas
budovať divadlo výlučne v medziach vlastnej autonómie v tých
priestoroch, v ktorých sa predtým delili o miesto pod reflektormi
tri divadelné kultúry. Teraz divadlo sa namiesto konfrontácie
národných azimutov konfrontovalo s vlastnou tvorivou schopnosťou,
ale aj s tým, v akom stave zanechal interiér divadla jeho posledný
správca. Autor sleduje sedemdesiat rokov slovenského
profesionálneho divadla v troch vývinových fázach podobnou
metodikou, akou rekonštruoval predchádzajúcu štvorstoročnú
históriu. Autorove reflexie sú paralelne porovnávané hodnoteniami
iných kritikov, ktoré sa publikovali vo výročných publikáciách
divadla. Povojnový spoločenský pohyb poznamenali dramaturgickú
orientáciu divadla, ale aj vnútorné pohyby v jeho umeleckom
organizme, ktorý reagoval na vplyvy a udalosti vyvolané väzbami
vyplývajúcimi z impulzov a nariadení dobovej kultúrnej politiky.
Týmto zámerom sa napĺňa autorovo rozhodnutie otvoriť trinástu
komnatu košického divadla. Ponúka s týmto zámerom možnosť
čitateľovi nahliadnuť aj do svojho privátneho trezoru, pozrieť sa
na „svet pseudokonkrétnosti ako na šerosvit pravdy a klamu“.