Na označenie mocenského zasahovania do umeleckého diela, na jeho
úplné zastavenie alebo na zníženie jeho dostupnosti nemáme
praktickejší pojem ako cenzúra. Nezáleží pritom na vymedzení podľa
obdobia (času, režimu) alebo krajiny, teritória. Kniha Cenzúra a
dokumentárny film po roku 1989 sa venuje formám a prejavom
cenzúrnych zásahov, ktoré sa na Slovensku po roku 1989 objavili v
súvislosti s autorskym dokumentárnym filmom. Za najviac dotknuty
žáner nielen u nás, ale napríklad aj v Spojenych štátoch pritom
môžeme považovať investigatívny typ dokumentu. Autor najprv v
krátkom historickom prehľade rekapituluje mechanizmy fungovania
cenzúry riadenej štátom, ktoré sa v prípade filmovej tvorby
uplatňovali v období prvej Československej republiky (1918 1938),
za vojnovej Slovenskej republiky (1939 1945) a v byvalom
Československu (1948 1989). Rezíduá tychto foriem sa neskôr plynule
objavili aj v demokratickej Slovenskej republike (od roku 1993), a
to najmä vo forme politicky, nábožensky alebo osobne motivovaného
tlaku na pôvodnú tvorbu a jej autorov zo strany predstaviteľov
vládnych strán, ich nominantov, záujmovych skupín alebo sociálnych
hercov vystupujúcich vo filme. Pomocou interpretačnych nástrojov na
analyzu tychto fenoménov konfrontuje autor situáciu u nás s
porovnateľnou situáciou v USA (od roku 1968), kde do vyroby i
distribúcie filmov aktívne zasahujú najmä organizácia MPAA a
združenie CARA. Autor sa snaží nájsť odpoveď na otázku: Ak je
cenzúra na Slovensku podľa zákona z roku 1990 neprípustná, prečo sa
v súvislosti s dokumentárnou tvorbou termíny ako cenzúra a
trezorovy film opakovane objavujú vo verejnom, v mediálnom a
odbornom diskurze? Martin Palúch je filmovy vedec a pedagóg. Od
roku 2002 pôsobí ako samostatny vedecky pracovník v Ústave
divadelnej a filmovej vedy SAV v Bratislave. Zároveň prednáša na
Fakulte dramatickych umení Akadémie umení v Banskej Bystrici a na
Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave. Je spoluautorom
monografie Herec Ivan Palúch (2008) a autorom dvoch knižnych
publikácií Vnem v zrkadle fotografie a filmu (2010) a Autorsky
dokumentárny film na Slovensku po roku 1989 (2015).
V treťom diely série OUTLANDER sa dozvedáme, že Jamiemu Fraserovi
sa ani pri všetkej snahe nepodarilo zahynúť na bojisku pri
Cullodene. Nie je z toho nadšený. V dvadsiatom storočí je Claire
síce šokovaná z odhalenia, že Jamie prežil, ale rovnako je aj
nadšená. Spoznávame Jamieho príbeh, ako postupne plynie, keď sa
pokúša pozliepať život z čiastočiek svojej duše aj svojej krajiny,
ktoré zostali, a z Clairinho krátkeho opisu spoznáme uplynulých
dvadsať rokov po tom, čo ho opustila v Cullodene. Roger MacKenzie a
Brianna (Clairina a Jamieho dcéra) si k sebe nachádzajú cestu počas
spoločného pátrania útržkami minulosti a tvrdošijne hľadajú stopy
po Jamiem Fraserovi. Dokážu ho nájsť? A ak sa im to podarí, vráti
sa Claire k nemu? A ak sa vráti... čo bude potom? Úprimne? Asi by
bolo jednoduchšie opísať, čo sa nestalo, ako to, čo sa stalo.
Príbeh plynie od duchov Samhainu v Škótskej Vysočine až k uliciam a
nevestincom Edinburghu, k šírošírym diaľavám na mori a
dobrodružstvám v Západnej Indii. Kníhtlač, vlastizrada, vražda,
vúdú, čínsky fetišizmus nôh, únos, korytnačia polievka a mnoho
iného. Ale za tým všetkým stojí jediná Jamieho otázka: „Sassenach,
prijmeš ma takého, aký som, a riskneš všetko pre muža, ktorého si
kedysi poznala?“
Stále hľadáte nejaké knihy on-line a už Vás nebaví prechádzať všetky e-shopy?
Nájdite všetky knihy, ktoré si chcete kúpiť. Pridajte si ich do košíka a nechajte nás, aby sme porovnali ceny a dostupnosť e-shopov s knihami a zobrazili Vám tie najvýhodnejšie ponuky!
Potom už stačí len prejsť do vybraného e-shopu a knihy si objednať...