Na označenie mocenského zasahovania do umeleckého diela, na jeho
úplné zastavenie alebo na zníženie jeho dostupnosti nemáme
praktickejší pojem ako cenzúra. Nezáleží pritom na vymedzení podľa
obdobia (času, režimu) alebo krajiny, teritória. Kniha Cenzúra a
dokumentárny film po roku 1989 sa venuje formám a prejavom
cenzúrnych zásahov, ktoré sa na Slovensku po roku 1989 objavili v
súvislosti s autorskym dokumentárnym filmom. Za najviac dotknuty
žáner nielen u nás, ale napríklad aj v Spojenych štátoch pritom
môžeme považovať investigatívny typ dokumentu. Autor najprv v
krátkom historickom prehľade rekapituluje mechanizmy fungovania
cenzúry riadenej štátom, ktoré sa v prípade filmovej tvorby
uplatňovali v období prvej Československej republiky (1918 1938),
za vojnovej Slovenskej republiky (1939 1945) a v byvalom
Československu (1948 1989). Rezíduá tychto foriem sa neskôr plynule
objavili aj v demokratickej Slovenskej republike (od roku 1993), a
to najmä vo forme politicky, nábožensky alebo osobne motivovaného
tlaku na pôvodnú tvorbu a jej autorov zo strany predstaviteľov
vládnych strán, ich nominantov, záujmovych skupín alebo sociálnych
hercov vystupujúcich vo filme. Pomocou interpretačnych nástrojov na
analyzu tychto fenoménov konfrontuje autor situáciu u nás s
porovnateľnou situáciou v USA (od roku 1968), kde do vyroby i
distribúcie filmov aktívne zasahujú najmä organizácia MPAA a
združenie CARA. Autor sa snaží nájsť odpoveď na otázku: Ak je
cenzúra na Slovensku podľa zákona z roku 1990 neprípustná, prečo sa
v súvislosti s dokumentárnou tvorbou termíny ako cenzúra a
trezorovy film opakovane objavujú vo verejnom, v mediálnom a
odbornom diskurze? Martin Palúch je filmovy vedec a pedagóg. Od
roku 2002 pôsobí ako samostatny vedecky pracovník v Ústave
divadelnej a filmovej vedy SAV v Bratislave. Zároveň prednáša na
Fakulte dramatickych umení Akadémie umení v Banskej Bystrici a na
Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave. Je spoluautorom
monografie Herec Ivan Palúch (2008) a autorom dvoch knižnych
publikácií Vnem v zrkadle fotografie a filmu (2010) a Autorsky
dokumentárny film na Slovensku po roku 1989 (2015).
Harvardský ikonograf profesor Robert Langdon príde do
Guggenheimovho múzea moderného umenia v Bilbau, aby sa zúčastnil na
odhalení objavu, ktorý „naveky zmení tvár vedy“. Podujatie
usporiadal štyridsaťročný miliardár a futurista Edmond Kirsch,
ktorý sa vďaka svojim ohurujúcim ultramoderným vynálezom a odvážnym
predpovediam preslávil po celom svete. Kirsch, ktorý pred dvoma
desaťročiami patril k prvým Langdonovým študentom na Harvarde, sa
chystá zverejniť prelomový vedecký objav, ktorý zodpovie dve zo
základných otázok ľudskej existencie. Langdona a stovky hostí
uchváti originálna prezentácia, oveľa kontroverznejšia, ako Langdon
čakal. Dokonale zorganizovaný večer sa však v okamihu zmení na
chaos a hrozí, že Kirschov vzácny objav sa navždy stratí. Langdon
sa ocitne v bezprostrednom ohrození a musí z Bilbaa utiecť.
Sprevádza ho Ambra Vidalová, elegantná riaditeľka múzea, ktorá
Kirschovi pomohla provokatívny večer pripraviť. Vydajú sa do
Barcelony, aby našli záhadné heslo, ktorým odhalia Kirschovo
tajomstvo. Pri pátraní v temných vodách utajených dejín a
radikálneho náboženstva sa Langdon s Vidalovou musia skrývať pred
nepriateľom, ktorého všadeprítomná moc zjavne pramení v španielskom
kráľovskom paláci a ktorý sa nezastaví pred ničím, aby Edmonda
Kirscha umlčal. Na ceste vyznačenej moderným umením a tajuplnými
symbolmi odhalia Langdon a Vidalová stopy, ktoré ich nakoniec
dovedú až ku Kirschovmu nečakanému objavu... a šokujúcej pravde, čo
nám tak dlho unikala.
Stále hľadáte nejaké knihy on-line a už Vás nebaví prechádzať všetky e-shopy?
Nájdite všetky knihy, ktoré si chcete kúpiť. Pridajte si ich do košíka a nechajte nás, aby sme porovnali ceny a dostupnosť e-shopov s knihami a zobrazili Vám tie najvýhodnejšie ponuky!
Potom už stačí len prejsť do vybraného e-shopu a knihy si objednať...