Zuzana Maďarová skúma možnosti feministických prístupov ku kánonu
politického či historického myslenia na konkrétnom prípade novembra
1989. Zviditeľňuje účasť žien na nežnej revolúcii, pričom
prehodnocuje jej chápanie ako udalosti, ktorú vo veľkých mestách
realizovala hŕstka mužov. Zároveň reflektuje spôsoby individuálneho
a kolektívneho rozpamätávania sa. Jej kniha odvráva zjednodušujúcim
tendenciám prezentácie Novembra a volá po rozrôznených spôsoboch
počúvania a rozprávania príbehov o tejto zlomovej súčasti našej
histórie. Publikáciu odborne posúdili PhDr. Jana Cviková, PhD. a
doc. PhDr. Oľga Gyárfášová, PhD.: Kniha Zuzany Maďarovej Ako
odvrávať novembru 1989. Rodové aspekty pamäti prináša do
slovenského spoločenskovedného výskumu novú perspektívu prelamuje
mlčanie v skúmaní histórie a pamäti. Alebo konkrétnejšie aplikuje
feministické postupy na skúmanie pamäti Novembra. Alebo inak
odvráva zaužívanému kánonu o mužoch Novembra, ktorý sa pri
výročiach pietne oprašuje. A odvráva mimoriadne erudovane a s
využitím rozsiahleho empirického materiálu prerozprávaných osobných
príbehov žien Novembra. K dominujúcej HIStory pridáva HERstory.
Kolektívna historická pamäť nie je raz prevždy daná, je dynamickým
systémom, ktorý sa mení v čase a kontexte a ktorý tu a teraz vždy
nanovo vytvárame dnes konštruujeme našu minulosť. Aj preto je
dôležité, aby sa hlasy o nej čo najviac rozrôznili. Kniha Zuzany
Maďarovej vstupuje na u nás akademicky neprebádanú pôdu, ale
zároveň aj na prísne strážené teritórium majiteľov pravdy o
minulosti. Oľga Gyárfášová November 1989 patrí ku kľúčovým
udalostiam našich novších dejín, ktoré rozhodujúcim spôsobom
zasiahli do formovania kolektívnej i individuálnej pamäti. Obe majú
nezmazateľný rodový rozmer, ktorý sa doteraz na Slovensku
tematizoval len výnimočne alebo čiastkovo. Aj preto je kniha Zuzany
Maďarovej o rodových aspektoch pamäti Novembra nepriehliadnuteľným
výsledkom dlhodobo dozrievajúceho feministického skúmania a
podnetom pre ďalšiu interdisciplinárnu diskusiu. Autorka nám
zároveň v súlade s použitými výskumnými metódami umožňuje, aby sme
sledovali nielen výsledok bádania, ale aj jeho proces. Uvedomuje
si, že súčasťou poznávania je zvedavosť a túžba. Ak takúto pôvodnú
motiváciu možno považovať za intuitívnu, tak samotné spracovanie je
dôsledne kontraintuitívne: jeho závery idú proti srsti prípadným
vopred vytvoreným očakávaniam. Jana Cviková
Muž v čiernom unikal cez púšť a pištoľník kráčal v jeho stopách.
Roland Deschain z Gileadu, posledný pištoľník v Stredsvete, samotár
putujúci po ceste dobra a zla, stopuje tajuplného mága so
schopnosťou oživovať mŕtvych, známeho iba ako muž v čiernom. Na
svojej výprave po Mohainskej púšti zamorenej démonmi sa Roland
vzoprie pomätenej kazateľke a jej vražedným ovečkám, zoznámi sa s
príťažlivou ženou Alice, vedie rozhovor s démonom a napokon sa
spriatelí s chlapcom z nášho sveta. Jake Chambers sa pridá k
Rolandovi, ale zatiaľ čo pištoľník putuje so svojím mladým
spoločníkom, muž v čiernom si odnáša jeho dušu vo vrecku. Kto je
muž v čiernom a čo vie o Temnej veži? Kde je hranica medzi dobrom a
zlom? V úvodnom diele dnes už legendárnej série Temná veža Stephen
King predstavuje výnimočný svet pustatiny plný vizuálne
ohromujúcich scenérií a nezabudnuteľných postáv. Pištoľník
kombinuje prvky vedecko-fantastického románu, futuristickej
antiutópie, spaghetti westernu, hororu a vysokej fantasy. Prvý diel
vyšiel v roku 1982, novšie vydania sú doplnené o autorov úvod.
Preložil Michal Jedinák
Stále hľadáte nejaké knihy on-line a už Vás nebaví prechádzať všetky e-shopy?
Nájdite všetky knihy, ktoré si chcete kúpiť. Pridajte si ich do košíka a nechajte nás, aby sme porovnali ceny a dostupnosť e-shopov s knihami a zobrazili Vám tie najvýhodnejšie ponuky!
Potom už stačí len prejsť do vybraného e-shopu a knihy si objednať...